سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

جستجوی وب
برچسب‌ها وب
لینک های مفید

حدودششصد سال پیش، بیوه زنی به نام "سَمّی" که توسط اقوام شوهر مرحومش به قصد تصاحب ارثیه به جامانده شامل گله های بزرگ گاو و شتر مورد آزار قرار گرفته بود بنابر وصیت همسرش، قبیله اش را رها کرده و با خانواده و گله های گاو و شترش نزدیکی از بزرگترین سرداران وحاکمان بلوچ به نام دوداحسن گورگیج پناهنده (میار) می شود.دودا به رسم فرهنگ پر افتخار بلوچی "باهوت" یا "میارجَلّی" آنهارا پذیرفته و در پناه خویش قرارمی دهد، تصمیم "دودا" مبنی برحمایت سمی و حفاظت از اموالش نشان از شهامت و عزم راسخ وی بر پایبندی به اصول اخلاقی جامعه بلوچ بود کما اینکه مقاومت در برابر قبایل قدرتمندی که دندان طمع به ثروت بیوه زن تیز کرده بودند قطعاً می توانست خطرات جبران ناپذیری به وجود آورد و حتی به نابودی و نسل کشی وی و قبیله اش منجر شود، اما "دودا" لحظه ای به خود شک و تردید راه نداد و تا پای جان بر اصول اخلاقی خویش پایبند ماند زیرا که میارجلی و پناه دادن ضعیفان از نشانه های هویت بلوچی و سرداران بزرگ بود. سرانجام دودا به همراه بردارانش و تمام مردان قبیله طی دو نبرد سهمگین با بیبگر رییس قبیله پُژ و از سرداران مشهور بلوچستان به منظور برگرداندن اموال غارت شده بیوه زن بی پناه شهید شدند."دودا"ی بزرگ برادری داشت که به دلیل خردسالی با وجود اصرار زیاد وی، او را با خود به صحنه نبرد نبردند. کودک شجاع هنگامی باپیکر بی جان برادرانش روبه‌رو گردید با اینکه کودکی بیش نبود از زنان خواست که در عزای برادرانش نگریند زیرا که آنها برای حفظ عزت وافتخار و ارزش های ملت بلوچ و در صیانت از فرهنگ باهوت شهید شدند. بنابر روایات تاریخی بلوچ، کودک خانه اش راترک کرد و به زیارتگاهی در سند(sindh) رفت، جایی که در آموزش کمانداری، شمشیر زنی و دیگر تکنیک های مبارزه درآن زمان سرآمد بود. این جوان شجاع پس ازده سال به بلوچستان بازگشت و مبارزه طولانی و خونین و جنگ چریکی علیه قبیله ای که برادرانش را شهیدکرده بود آغاز کرد(وی درجامعه بلوچ به عنوان نماد جنگ های چریکی شناخته می شود). او با فداکاری و شهامتش برقدرت دشمنان چیره گشت. وی به تمام بلوچستان و انسان های آزاده درس آزادگی و ظلم ستیزی داد. پسری که بعدها به نام جنگجوی بزرگ و انتقام جو در میان مردم بلوچ مشهور گشت، او "بالاچ گورگیج" بود. این ماجرا ممکن است یک داستان متداول تاریخی باشد اما بالاچ(بالانچ) برای بلوچ یک افسانه شد، چیزی فراتر از تاریخ. 

او به یک افسانه بدل گشت زیرا او نشان داد که می توان با مبارزه بر تمامی مشکلاتی که سدّ راه یک انسان آزاده قرار می گیرد فایق آمد. او به یک افسانه تبدیل گشت زیرا نشان داد که پیروزی بر دشمنان برای حفظ ارزشهای انسانی که برای یک بلوچ مقدس شمرده می شوندسخت نیست.

 

نام #بالاچ ، قیامش و اعمالش به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ، فولکلور، ادبیات و تاریخ بلوچ تبدیل شد و برای هر مادر بلوچ که پسری مانند بالاچ داشت و برای هر خواهری که برادری همچون او داشت رویایی تسلی بخش بود. بالاچ گورگیج در قرن چهاردهم و یا شاید پانزدهم می زیست. در قرن بیست ویکم باری دیگر بالاچ در تاریکترین دوران تاریخ بلوچ به مانند ستاره ای در آسمان تار و سیاه بلوچستان ظهور کرد که برای رهایی ملت بلوچ جنگید و زندگی گرانبهایش را فدای سرزمین مقدسش نمود.چنان که گویی نام بالاچ(بالانچ) با افسانه ها گره خورده است. آری وی "بالاچ مری" بود. وی فرزند نواب خیربخش مری و فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران وکارشناسی ارشد الکتروتکنیک از دانشگاه مسکو بود که به محض اتمام تحصیل به خاک بلوچستان بازگشت و رهبری جنبش ملی بلوچ و ارتش آزادی بخش بلوچستان ملقب به "سرمچارها" را بر عهده گرفت و قیام پنجم و بزرگترین قیام سراسری بلوچ بر ضد استعمار پاکستان را کلید زد. در این دوران زمینه و شرایط از زمانه بالاچ گورگیج متفاوت بود. بالاچ گورگیج برای حفظ ارزشهای بلوچ مبارزه کرد، و امّا بالاچ مری نه تنها برای حفظ ارزشهای بلوچ بلکه برای رهایی و نجات ملت بلوچ و سرزمین مادریش جنگید و قربانی شد. در #بلوچستان امروز هیچ خانه ای نیست که یاد بودی از بالاچ مری نداشته باشد. 

 

چرا بالاچ مری به عنوان یک قهرمان افسانه ای در قلب و یاد ملت بلوچ جاودان است؟

جامعه بلوچ او را با احترام به یاد می آورند زیرا که می دانند او در مبارزه برای حفظ ارزشها و فرهنگ و هویت ملی بلوچستان مصمّم بود. او را به یاد می آورند زیرا با وجودی که از طبقه ای ممتاز و عضو مجمع ایالتی بود و می توانست به تمام منافع شخصی که برای جامعه پاکستان قابل پذیرش باشد نایل آید. او به راحتی می توانست وزیر یا فرماندار ایالت بلوچستان باشد. اما او همه چیز را برای دستیابی به بالاترین هدف که همانا آزادی ملت بلوچ بود رها نمود و این رمز ماندگاری و جاودانگی بالاچ بود و به راستی که شایسته این نام مقدس بلوچی بود. ملت بلوچ او را از یاد نخواهد برد، زیرا که او فرزند اصیل این دیاربود. 




تاریخ : چهارشنبه 98/9/20 | 8:1 صبح | نویسنده : اله بخش گرگیچ | نظر


  • paper | فروش بک لینک ارزان | buy Reporter
  • فال تاروت | رپورتاژ آگهی با کیفیت