سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

جستجوی وب
برچسب‌ها وب
لینک های مفید

درود        بیوگرافی یکی ازسرداران بنام بلوچ وطاهرزهی گرگیج که درتاریخ معاصرایران تاثیرگذاربوده است جهت آشنایی قوم بزرگ گرگیج تابزرگان واسطوره های خودشان رابشناسند.

تولد و دوره جوانی

 

رئیس علی جلال در حدود سالهای 1278 تا 1280ش در حدود 110 سال قبل در کردر کلنگی متولد می شود بدرش هوت جلال بیرداد طاهر است مادرش امنه موسی کرمشاه طاهر می باشد.زمانی که رئیس علی جلال به سن برداشتن سلاح و سلاح بندی می رسد و به همراه دو رئیس دیگر طاهرزئی رئیس دوست محمد کرمداد و رئیس حسن یار محمد با برکت که حاکم وقت جاسک و گیاوان بوده است همکاری می کنند اما در گیاوان قبیله طاهرزئی قدرتمند بوده و گیاوان را اداره می کرده است .سه رئیس که در ان زمان رهبری قبیله طاهرزئی را برعهده داشته اند و گیاوان را اداره می کرده اند به نامهای هوت کرمداد ، هوت یار محمد و هوت جلال با برکت عبدالنبی هم بیمان بوده اند.بدلیل نقش تعین کننده قبیله طاهرزئی در گیاوان و منطقه و سابقه طولانی مبارزاتی قبیله طاهرزئی که به بیش از دو هزار سال می رسد و از این قبیله شجره نامه و تاریخ شفاهی وجود دارد،قبیله طاهرزئی نزد برکت که حاکم ان زمان بوده است احترام خاصی داشته اند زیرا قبیله طاهرزئی و قبیله میر یا محمد زئی با هم دیگر رابطه نسبی و سببی دارند .بدر بزرگم رزئس علی جلال می گفت زمانی که ما نزد برکت بودیم برای ما سه رهبر قبیله طاهرزئی و سه رئیس طاهرزئی از همان غذایی که برای برکت بخت می شد می اوردند که بعضی از میرها از ان رشک می بردند .رئیس علی می گفت که ما انعامی هم به اشبزها می دادیم .رهبران قبیله طاهرزئی هوت کرمداد ،هوت یار محمد و هوت جلال بیرداد از وصع مادی و اقتصادی خوبی بر خوردار بوده اند جلال بیرداد و دو رهبر طاهرزئی گذشته از کشاورزی و دامداری با کشورهای خلیج عربی در امر تجارت فعال بوده اند . 

 

ازدواج

 

اولین زوج رئیس علی جلال گنج هاتون دختر رئیس حسن است که از این ازدواج صاحب چهار بسر به نامهای بیرداد ،داد محمد ،طاهر و یار محمد است و یک دختر به نام زر هاتون است.

 

زوج دوم رئیس علی جلال گلثوم حسن مراد است که از این ازدواج صاحب یک بسر به نام بالانج رئیس می شود .

 

زوج سوم رئیس علی شهربانو سلیمان احمد است از روئسای کوهستک و بمانی که یک رشته ان به قبیله طاهرزئی می رسد از این ازدواج صاحب دو دختر به نامهای فاطمه رئیس علی و گلثوم رئیس علی می شود .

 

زوج چهارخم رئیس علی فاطمه حسن یار محمد است که با فوت گنج هاتون با فاطمه حسن رئیس علی ازدواج می کند و از این ازدواج صاخب یک دختر به نام شریفه رئیس می شود .

 

 

 

 زوج بنجم رئیس بی بی گلثوم دختر سید محمد است که خواهر مادر میرزا برکت می باشد و رئیس علی از این ازدواج صاحب یک دختر به نام فاطمه رئیس علی می شود .

 

زوج ششم رئیس علی صلاتون است از یک خانواده سر شناس انگهرانی در منطقه بشکرد و رئیس صاحب یک بسر به نام حسین رئیس علی می شود .

 

رئیس علی جلال دو زوج دیگر داشته است که یکی دختر سلیمان غلام حاتمی اهل گورانی و دیگری دختر اقبال از خوانین بشکرد که از این دو همسر صاحب فرزند ی نمی شود .

 

در ادامه مطلب می خواهم برایتان از رخدادهای تاریخی گیاوان و منطقه که به نحوی با زندگی رئیس علی جلال ارتبات دارند برایتان بنویسم زیرا هدف از نوشتن بیوگرافی مردان نامی طاهرزئی و دیگر شخصیتها بیان تاریخ گیاوان و منطقه است و بیانگر دوره تاریخی است که از طاهر محمد شروع می شود و تا عصر معاصر ما را در بر می گیرد ،در این بریود و محدوده و دوره تاریخی وقایع و رخدادها گیاوان و منطقه جهت مشخص تری دارد اگر ما این دوره را ننویسیم برای نسلهای اینده ما مشکلتر و دشوارتر خواهد شد که حقایق تاریخی گیاوان و منطقه بدانند و یا ان را بنویسند کلا هدف اصلی ما از این نوشته ها اگاه کردن جوانان طاهرزئی و سایر جوانان گیاوان و منطقه از وقایع تاریخی گیاوان و منطقه است این مقطع تاریخی که از زمان طاهر محمد و تا الان ادامه دارد زمانی را بیش از سیصد سال شامل می شود .

 

در ادامه رئیس علی جلال و نقش او در قتل مهدلی تنگسیری

 

در قتل مهدلی تنگسیری رئیس علی جلال حضور و شرکت  مستقیم نداشته است اما از نظر فکری با دو رئیس طاهرزئی رئیس دوست محمد و رئیس حسن یارمحمد هم فکری داشته .




تاریخ : سه شنبه 100/7/6 | 8:58 عصر | نویسنده : اله بخش گرگیچ | نظر
       



  • paper | فروش بک لینک ارزان | buy Reporter
  • فال تاروت | رپورتاژ آگهی با کیفیت